Kostol sv. Jozefa Pestúna
je ranobaroková stavba. Hlavný oltár sv.
Jozefa Pestúna je z konca 17. storočia,
predstavuje Svätú rodinu v strede a po
stranách sú sochy sv. Františka z Assisi a
sv. Antona Paduánskeho. Hlavný oltár je
umiestnený pod chórovým oratóriom. V kostole
sú ďalšie barokové bočné oltáre z r. 1696:
oltár Ukrižovania, oltár sv. Joachima a
oltár sv. Františka z Assisi, oltár
Sedembolestnej Panny Márie a oltár sv. Anny.
Najvýznamnejšou pamiatkou kostola je
kazateľnica z 17. storočia. V kostole sú dva
zvony - malý z roku 1734, veľký z roku 1790.
Evanjelický
kostol
Evanjelický
kostol bol založený
v r. 1545. Bohoslužby sa konávali v
katolíckom farskom kostole až do roku 1644,
keď kostol museli vrátiť katolíckej cirkvi.
V rokoch 1647-1661 sa evanjelikom opäť
vrátil farský kostol. Kostol bol vysvätený v
roku 1792. Pôvodná fara je v múroch dnešnej
fary, ktorá sa prestavovala v rokoch 1866 -
1936. Zvonica bola postavená v roku 1890 na
Hôrke za farou. Dnešné zvony sú oceľové a z
roku 1919. Novú faru vysvätili 13. októbra
1929. Kostol viackrát prestavovali. Do konca
roka 1943 ho rozobrali a do dvoch rokov
prebudovali. Kostol dostal hranolovú vežu,
nové vysoké okná a nové zariadenie
interiéru. Ďalšia oprava kostola sa konala
po búrke v r. 1969.
Kostol sv.
Štefana Kráľa
Kostol sv. Štefana kráľa -
Významnou kultúrno-historickou pamiatkou
obce je gotický katolícky kostol sv. Štefana
kráľa z roku 1424. Postavený je na mieste
staršieho kostola. Veža bola pristavaná
v roku 1770. V kostole sa zachovala pôvodná
renesančná kamenná dlážka. V pristavanej
bočnej kaplnke kostola sa nachádza barokový
oltár Piety so 14 sochami svätcov.
Bošáca
Barokový kostol Nanebovzatia Panny Márie
Pri vstupe
do obce sa nachádza kostol z roku 1733, s
klasicistickou úpravou z roku 1789.
Už predtým stál v Bošáci údajne drevený
kláštor s kaplnkou, ktorý bol roku 1691 v
rozvalinách. Podľa prastarej tradície od 11.
do 16. storočia patril benediktínom, neskôr
bosím augustiánom, od čoho pochádza názov
obce – bosí mnísi – bosáci. Údajne tu istý
čas prebýval pustovník Sv. Svorad, ktorý
neskôr žil na Skalke pri Trenčíne. Kostol
bol vybudovaný v rokoch 1729–1733
v neskorobarokovom slohu.Kostol je
jednoloďový, so svätyňou trojbokého záveru
a predstavenou vežou. Veža má helmovité
zastrešenie s nadstavenou laternou. Hlavný oltár nie je
pôvodný. Pôvodný oltár namaľoval nitriansky
maliar Pauer. Dnešný oltár je tirolská
drevorezba z roku 1928. Hlavný výjav
symbolizuje Nanebovzatie Panny Márie, po
stranách sú sochy Sv. Augustína a Sv.
Mikuláša a na všetko z vrcholu oltára
dohliada Boh. Maliarsku výzdobu stropu
urobil roku 1906 slovenský maliar Jozef Hanula. Maľba zachytáva štyri výjavy. Prvý
výjav zachytáva najsvätejšiu Trojicu, druhý
výjav skupinu svätcov – sv. Svorada
a Benedikta, Vojtecha, Augustína, Cyrila
a Metoda. Na treťom výjave je prvý uhorský
kráľ - Sv. Štefana s manželkou Gizelou
a deťmi – Ladislavom I., Imrichom, Alžbetou
a Margitou. Posledný výjav zobrazuje Pannu
Mária s dieťaťom. Zvony vo zvonici boli
zhotovené v roku 1737, tri najväčšie zvony
však boli počas I. svetovej vojny zhabané
pre vojenské účely.Od roku 1778 je
kostol farským, keď sa sem presťahovala
farnosť z Haluzíc.Priľahlá fara bola
postavená v roku 1776.
(zdroj:
bosaca.eu)
Bzince pod
Javorinou
Rímsko-katolícky kostol sv. Michala
Archanjela
Rímskokatolícky kostol sv. Michala
Archanjelaje
renesančný, pôvodne gotický kostol, prvé
zmienky z roku 1332.
Evanjelický kostol
Evanjelický
kostol bol postavený v rokoch 1793-1795 ako
tolerančný bez veže, klasicistický s
romantickou úpravou. Fasáda a veža boli
pristavené roku 1895 v romantickom štýle.
kostol v Hrušovom
Kostol
v Hrušovom
- vykopávky starého kostola. Údajne tu
pochovali rodičov Mórica Beňovského.
Existujú rekonštrukcie podoby kostola.
Čachtice
Barokový kostol sv.
Ladislava
Pôvodne
gotický kostol dal postaviť vojvoda Ctibor
I. roku 1390. Mal jednu kostolnú loď s
veľkými oknami a na streche malú sedlovú
vežičku s prilbicou. V roku 1680 ho
prestavali, rozšírili a zbarokizovali. V
súčasnosti má 10 veľkých okien. Vybavenie
tvorilo 7 oltárov a kazateľňa. Na arkádovom
chóre je neskorobarokový organ. Hodnotné sú
barokové dvere na bočnom vchode z roku 1661.
Pod kostolom sú tri hrobky. Na vonkajšej
severnej stene odkryli v roku 1940 pôvodné
gotické okno. Kostol je zasvätený sv.
Ladislavovi. V roku 1681 postavili vežu
kostola, ale pre chybné základy ju v roku
1740 zbúrali a postavili novú. Baroková
stavba má 4 podlažia. V roku 1756 v nej bolo
6 zvonov. Na vojnové ciele armáda v roku
1916 zobrala 4 a v súčasnosti je vo veži 5
zvonov. Pod vežou je hrobka s viac ako 50
rakvami významnejších mešťanov. Oba cirkevné
objekty stoja v kamennej pevnosti so
strieľňami. Iste dobre poslúžila na obranu
proti menším skupinám útočníkov. Do pevnosti
vedú tri vchody: Hrubé schody sú na
kamenných verajách datované – Rax Mathes –
1496, Medzihorská brána bola renovovaná
1594. Pozoruhodný je kamenný oblúkový most s
farskými schodmi a portálom z roku 1697.
Častkovce
Rímsko-katolícka kaplnka sv. Cyrila a Metoda
Rímskokatolícka kaplnka sv. Cyrila a Metoda
je z roku 1880.
Haluzice
Haluzický kostol
Najstaršia
historická pamiatka v obci je románsky
kostol. Prvá písomná zmienka o haluzickom
opevnenom kostole pochádza z roku 1299.
Kostol mal zvonicu a postupom rokov ho
najskôr goticky a neskôr renesančné
upravili. Na začiatku 18. storočia z
haluzického kostolíka odviezli
neskorogotickú sochu madony z konca 15.
storočia. Od roku 1718 sa nachádza vo
farskom kostole v Beckove. Haluzický kostol
slúžil veriacim do začiatku 19. storočia.
Väčšia rekonštrukcia chátrajúceho kostola sa
uskutočnila v roku 1968.
Horná Streda
Rímskokatolícky kostol Všetkých svätých
Rímskokatolícky kostol Všetkých svätých je
pôvodne barokový. Postavený bol v roku 1728
na mieste gotického kostola z roku 1353. V
roku 1924 ho prestavali a rozšírili o
priečnu loď.
zrúcaniny kostola a kláštora jezuitov
Zrúcanina
kostola a kláštora jezuitov je zo 17.
storočia, ktoré boli v roku 1813 zničené
povodňou a barokový trojičný stĺp z 18.
storočia.
Hôrka nad
Váhom
Rímskokatolícky kostol sv. Petra a Pavla
Rímsko-katolícky kostol sv. Petra a Pavla
bol
dokončený v roku 1999.
Hrádok
Katolícky
kostol Nanebovzatia Panny Márie
Katolícky
kostol Nanebovzatia Panny Márie bol
postavený v roku 1729, je
barokovo-klasicistický, postavený je na
mieste staršieho kostola z roku 1560. Po
požiari ho opravili a v roku 1802-1818
obnovili. Hlavný oltár pochádza z roku 1779,
uprostred je umiestnený obraz Panny Márie
z roku 1887.
Hrachovište
Rímskokatolícky barokový kostol
Navštívenia Panny Márie
Rímskokatolícky barokový kostol bol
postavený v rokoch 1750 až 1756. Tvorí ho
jednoloďová stavba s polygonálne zakončeným
presbytériom, pristavanou sakristiou a
predstavanou vežou, ktorá pochádza z roku
1755. Menšou úpravou prešla v 20. storočí.
Fasáda veže je empírová so zaujímavou, skoro
ľudovou ornamentikou.
Kálnica
Evanjelický kostol -
Modlitebnica
Po
rekonštrukcii kostola v Beckove si
evanjelici v Kálnici prestavali bývalú
cirkevnú školu a modlitebňu. Posviacka sa
uskutočnila 22.9.1946 V roku 1958 si
cirkevníci v Kálnici zadovážili 2 nové
zvony, ktoré umiestnili do zvonice,
postavenej v r. 1959-1960 a posvätenej
30.10.1960. V r. 1968 bola pristavená
zborová miestnosť. Takto obnovená modlitebňa
so zborovou sieňou bola posvätená
27.10.1968.
Lubina
Evanjelický kostol - Tolerančný kostol
Kostol sa
staval v rokoch 1783-84. Súčasne s kostolom
bola postavená i fara. Dnes nesie názov
stará fara a je kultúrnou pamiatkou,
významnou tým, že sa tu narodil Dr. Jozef
Ľudovít Holuby, kňaz, botanik,
národopisec a žil tu jeho brat Karol Holuby,
bojovník za národnú slobodu v r. 1848. V r.
1909 pod vedením známeho architekta Milan
Harminca postavili novú faru, ktorá patrí
medzi najkrajšie menšie architektonické
stavby v okolí. V súčasnosti je celý
cirkevný areál obnovený, stalo sa tak k 220.
výročiu postavenia kostola. Kostol i fara má
obnovený interiér, novú strechu i vonkajšiu
fasádu. Okolie kostola má peknú parkovú
úpravu, osvetlenie i priestranné parkovisko.
Lúka
Rímskokatolícky kostol Bolestnej Panny Márie
Rímskokatolícky kostol Bolestnej Panny Márie
bol posvätený 16. septembra 2006.
Modrová
Románsky
rímsko-katolícky kostol sv. Michala
Archanjela
Románsky rímsko-katolícky kostol sv. Michala
Archanjela bol postavený v roku 1157. Veža
bola prestavaná v 18. storočí. Interiér
pochádza z 20. storočia. Kostol je zaradený
do zoznamu stavebných kultúrnych pamiatok
Moravské
Lieskové
Rímskokatolícky kostol sv. Martina biskupa
Rímskokatolícky kostol sv. Martina biskupa
je pseudorománsky, postavený v roku 1911 na
mieste pôvodného gotického kostola z 15.
storočia. Z pôvodného kostola zostala iba
časť veže. Nový kostol tvorí trojloďová
bazilika. Kaplnka sedembolestnej Panny Márie
z roku 1997 sa nachádza v Šancoch. Vysvätený
bol v roku 1912.
Evanjelický
kostol a.v.
Evanjelický
kostol a. v. s novorománskou úpravou
pochádza z roku 1786. Vtedy bol ako
tolerančný bez veže. Veža bola dostavaná
v roku 1894. Kostol bol zrekonštruovaný
a vysvätený bol v roku 1975. Interiér
kostola je pôvodný.
Nová Bošáca
Rímskokatolícky kostol sv. Cyrila a Metoda
Rímsko-katolícky kostol sv. Cyrila a Metoda
z roku 1972 s maľbami akad. maliara Vincenta
Hložníka. Má podobu gréckeho kríža s dvomi
vežami.
Nová Lehota
Evanjelický
kostol a.v.
Evanjelický
kostol, a.v. je novorománsky kostol so
zvonicou z roku 1866, renovovaný v roku
1945. Do štítového priečelia je vstavaná
drevená zvonica. Vnútorné zariadenie je
pôvodné.
Nová Ves nad
Váhom
Rímskokatolícky kostol sv. Martina biskupa
Rímsko-katolícky kostol sv. Martina biskupa
je z 13. storočia, pôvodne ranogotický,
jednoloďový priestor s renesančnou vežou.
Bol prestavaný bol v roku 1538 aj v 18.
storočí. V roku 1943 staviteľ F. Szokolóczki
k severnej stene lode pristavil nový veľký
kostol podľa projektu arch. Š. Paulíka.
Nové Mesto
nad Váhom
Kostol
Narodenia Panny Márie
Existenciu rímsko-katolíckeho kostola môžeme dokázať od
polovice 13.storočia. Svedčí o tom listina Bela IV. z roku 1263, ako aj krstiteľnica ,
ktorá sa nachádza v múzeu. Pôvodný kostol (fara) bol postavený v románskom slohu. Belo IV. ho daroval
rádu benediktínov, ktorí ho vlastnili len 8 rokov. A ďalšie storočie o svoje práva neúspešne
bojovali. Na rozdiel od ostatných fár v okolí sa zrejme tá novomestská vyhla drancovaniu Matúša Čáka. Zmeny v tunajšej farnosti zaviedol až beckovský pán Stibor. Ten tu
chcel postaviť nový kostol v gotickom slohu podľa vzoru Karlovho kostola v Prahe.
Stavbu realizovali ako osembokú centrálu podľa vzoru augustiniánskej centrály na pražskom
Karlove, pričom z objektívneho výskumu nie je úplne jasné, či bol kostol vo svojom koncepte
dokončený. Po husitskom spustošení a po odchode augustiniánov z Nového Mesta nad Váhom bola
pravdepodobne v 16. storočí obnovená jeho centrála, pričom mohlo dôjsť k zmene v plášti
centrálne sa javiacej lode na baziliku. Následne za prepošta J. Haška v poslednej tretine 17.
storočia sa uskutočnila rekonštrukcia s bohatou štukovou výzdobou interiéru kostola, ktorého stav
sa zachoval viac-menej dodnes.
Skutočnosť, že Ctibor vychádzal zo stavby
pražského Karlova, svedčí o jeho obrovskom sebavedomí. Možno bola stavba politicky
motivovanou iniciatívou, ktorá mala podporiť a sprítomniť, v nie práve Luxemburgovcom priaznivo
naklonenom Uhorsku, centrálnu stavebnú myšlienku dynastickej cisárskej reprezentácie s odkazom na
Aachen a zdôrazniť tak stále nárokovanie si cisárstva na uhorskú korunu a trón.
Stavba sa realizovala v niekoľkých etapách. Do
pôdorysu kostola boli zakomponované staršie časti
existujúceho farského kostola (veža a
pravdepodobne aj presbytérium), ktoré realizovala
tu udomácnená dielňa pôsobiaca na hrade Beckov, s
majstrami prizvanými z Čiech. Túto potom asi
vystriedala dielňa s majstrami, ktorých si
objednali samotní augustiniáni, prípadne s nimi
hneď prišli. Títo majstri možno pôsobili už na
stavbách starších českých augustiniánskych
kláštorov. Ich technické a remeselné znalosti a
štýlový výraz (klenbové obrazce, kružbové vzory,
klinové rebrá so žliabkovaním, profilácie okenných
ostení) boli augustiniánom známe a možno ich aj
preferovali.
Kostol bol v pôdoryse, konštrukcii a sčasti aj v
exteriéri zamýšľaný ako identická kópia Karlova.
Roku 1414 sa mu podarilo získať súhlas arcibiskupa
a založil tu prepozitúru. Na čele prepozitúry stál
prepošt (1. bol Peter) a pomáhalo mu 12 kanonikov
z augustiniánskej rehole. Manželka Stibora,
Dobrochna, darovala prepozitúre drevenú sochu
Madony.
Po smrti Stibora sa
ujal vlády jeho syn Stibor II., ale otcov plán
postaviť úplne nový kostol neuskutočnil.
Prebudoval románsku baziliku na gotický chrám
a zanechal nápis nad hlavným vchodom. Poskytol
peniaze prepozitúre aj vtedy, keď bola zničená po
vpáde husitov a vtedy dal opevniť i mesto.
Rád augustiniánov opustil Nové Mesto v polovici 15.storočia
a vrátili sa až v 16. storočí (postavili zvonicu)
Ku kostolu patril aj mlyn, na ktorý si robili nároky obyvatelia
Nového Mesta, preto medzi nimi často vznikali spory.
Pri rekonštrukcii námestia a priľahlých
ulíc, vrátane nádvoria kostola sa pod starou dlažbou pri kostole našla krypta s
hrobkou
so 14 truhlami a pozostatkami neznámych ľudí a ženských prestrelených lebiek. Našli sa tu aj
zvyšky pekárskej pece. Miesta, kde boli odkryté pozostatky z minulosti človeka, sú symbolicky
znázornené v dlažbe nádvoria, aby ich mohli vidieť i návštevníci.
Prepozitúra
Panny Márie
Budova prepozitúry sa nachádza
pri kostole. Pôvodne bola gotická. V rokoch
1663 -1694 bola barokovo úplne prestavaná. O štukovú výzdobu v
kostole, kaplnke a refektári prepoštského paláca sa postaral
vtedajší prepošt Jakub Haško. Autormi výzdoby sú talianski
majstri štukatéri, pôsobiaci vo Viedni a Trnave. Jedná sa o
dvojpodlažnú trojkrídlovú budovu so samostatnou kaplnkou. V
miestnostiach 1. poschodia je 13 obrazov s podobizňami
novomestských prepoštov zo 17. až 20. storočia. Prepoštská
kaplnka sv. Jozefa Pestúna v budove prepoštstva tvorí uzavretý
priestor s bohato zdobenou klenbou a nástennými maľbami z roku
1692. Oltár je barokový z konca 17. storočia. Pri rekonštrukcii
fasády prepoštského paláca v roku 2010 boli odkryté vzácne
nástenné maľby, ktoré boli v tomto roku aj reštaurované. Fresky
zobrazujú svätých archanjelov zo 17. storočia.
Evanjelický
kostol a.v.
Prvé záznamy o evanjelických kňazoch v meste pochádzajú z roku
1565, kedy sa ako prvý evanjelický farár uvádza Michal Cebáni.
Dovtedy evanjelici vykonávali svoje obrady v katolíckom kostole.
V rokoch 1648 - 1649 si začali stavať kostol, ktorý v krátkej
dobe aj dostavali, avšak už 12 rokov po dokončení výstavby ho
museli v roku 1660 zbúrať. Základný kameň nového (súčasného)
kostola bol položený v 22. októbra 1783. Už o rok
neskôr, 24. októbra 1784 bol kostol postavený, bez
veže ako nariaďoval Tolerančný patent. Vchod do kostola bol z
dvoch strán – z južnej a východnej. Areál kostola obmýval zo
západnej strany potok, ktorý tiekol mestom zo severu na juh.
Prvým evanjelickým kňazom v novom kostole bol
Ján Kvašaj, ktorý zomrel v roku 1804.
Na
jeho miesto prišiel Ondrej Plachý, náboženský spisovateľ
a osvietenský učenec. Zomrel v roku 1810 vo veku 55 rokov.
Obnova kostola sa uskutočnila už v roku 1893. Boli
vymenené drevené okná za väčšie so
železnými rámami. V roku 1922 sa zbúrala stará fara a
začalo sa s výstavbou novej. Počas výstavby fary sa do kostola
zaviedla elektrina a nainštalovalo sa osvetlenie. Keďže kostol
bol bez veže, začalo
sa v roku 1931 s vybavovaním plánov a vypracovaním projektov na
vežu.
7. augusta 1932 bola 35,5 m vysoká
veža postavená v štýle
funkcionalistického kubizmu podľa projektu architektov J.
Merganca a O. Klimeša. Cirkev si objednala 3 zvony s
váhou 2158 kg a vežové hodiny. O ďalšie úpravy kostola sa
postaral Jozef Kmeť, ktorý okrem pastorálnej činnosti
zrealizoval opravu kostola, fary, zabezpečil elektrifikáciu veže
a plynofikáciu kostola. V rokoch 1991-1996 bol generálne
opravený celý kostol. V roku 2004 bolo zrekonštruované nádvorie
pred kostolom. V chráme sa konajú hodnotné kultúrne vystúpenia a
hudobné koncerty.
Očkov
Kaplnka sv.
Cyrila a Metoda
Kostol sa nachádza
v strede obce, pochádza z rokov 1860 - 1881.
Pobedim
Rímskokatolícky kostol sv. Michala
Archanjela
Rímsko-katolícky kostol sv. Michala
archanjela je najvýznamnejšou pamiatkou
obce. Opevnenie tvoria okrúhle kaplnky a múr
so vstupnou vežou. Kostol bol postavený v
rokoch 1674–1678 novomestským prepoštom
Jakubom Haškom a roku 1923 bol rozšírený
o dve bočné lode. V presbytériu je
umiestnený barokový oltár sv. Michala
Archanjela. Architektúrou a vybavením patrí
k najhodnotnejším a najkrajším sakrálnym
stavbám v okrese Nové Mesto nad Váhom.
Podolie
Rímskokatolícky kostol sv. Juraja
Rímskokatolícky kostol sv. Juraja stojí na
terénnej vyvýšenine nad Podolským potokom.
Postavený bol v roku 1332. Pôvodný gotický
kostol bol v rokoch 1748-1758 prestavaný
a rozšírený o dve kaplnky po stranách. Rok
ukončenia stavby (1758) je vytesaný na
bočnom vstupe do podvežia. Pristavená veža
bola postavená v rokoch 1751-1758. Zvony,
nachádzajúce sa vo veži, sú z rokov 1803,
1889 a 1905.
Areál
kostola je opevnený kamenným múrom s
opornými piliermi a niekoľkými strieľňami.
Do areálu vedú dva vstupy. Renesančné opevnenie bolo vybudované
pravdepodobne po roku 1663, keď osmanská
armáda obkľúčila a obsadila pevnosť Nové
Zámky. Opevnenie bolo obnovené v 18. stor. a
opravované aj v pomerne nedávnej dobe. Mimo
opevneného areálu je dnes umiestnený
cintorín s domom smútku.
Pôvodný
gotický kostol bol v rokoch 1748-1758
prestavaný a rozšírený. Rok ukončenia stavby
(1758) je vytesaný na združenom klenáku
kamenného ostenia pôvodného bočného vstupu
do podvežia. Pristavená veža bola postavená
v rokoch 1751-1758. Nový vstup do podvežia a
priamo aj do kostolnej lode, bol otvorený v
roku 2000 na deň Nanebovzatia Panny Márie,
ktorej sviatok sa svätí 15. augusta.
Impozantné dvojkrídlové dvere s bronzovým
reliéfom sv. Juraja, patróna kostola, s
drakom, ktorého podľa legendy premohol,
zhotovil Andrej Michalík.
Z podvežia
sa pôvodne točitým schodišťom vystupovalo k
zvonom. Dnes je schodište odstránené a do
veže sa vstupuje z murovaného chóru. Za zvukovými oknami sú
umiestnené tri zvony na elektrický pohon a
nad nimi hodiny. Na členenej helmici
pokrytej škridlou je železný kríž.
Loď' kostola je rozšírená
kaplnkami po oboch stranách kostola. Severnú
kaplnku veriaci nazývajú častkovská a južnú
podolská kaplnka. Na ľavej severnej strane
je pristavená sakristia. Na západnej strane
lode je vstavaný organový chór. Pod podlahou
kostola by sa mali nachádzať krypty, z
ktorých jedna by mala patriť zemepanskej
rodine Očkajovcov.
Hlavný
oltár: klasicistický z 1. pol. 19. stor. sa
zachoval na pôvodnom mieste. Skladá sa z
menzy na prednej strane s plastickým krížom,
stĺpikovitého tabernákula, s pozlátenou
plastickou výzdobou a kríža medzi dvoma
plastikami adorujúcich anjelov. Pôvodný
retábel oltára je umiestnený po jeho ľavej
strane na nízkom podstavci. Miesto po
polkruhovom obraze je vyplnené drevorezbou -
reliéfom sv. Juraja, sediaceho na koni a
kopijou zabíjajúceho draka.
Bočný oltár
na ľavej strane lode je klasicistický z 1.
pol. 19. stor. Skladá sa z menzy na prednej
strane s maľovaným krížom a maľbou zdobeným
tabernákulom medzi dvoma plastikami
adorujúcich anjelov, položených na oltárnej
menze. Oltár dopĺňa stĺpová architektúra s
voľne umiestnenou plastikou Božského srdca
Ježišovho. Po stranách sú umiestnené
plastiky sv. Františka z Asissi, zakladateľa
rádu františkánov a sv. Imricha.
Bočný oltár
na pravej strane lode je klasicistický z 1.
pol. 19. stor. Skladá sa z menzy na prednej
strane s maľovaným krížom. Retábel dopĺňa
stĺpová architektúra s voľne umiestnenou
plastikou Panny Márie. Po stranách sú
umiestnené plastiky sv. Kláry, zakladateľky
rádu klarisiek a sv. Anny, matky Panny
Márie. Drobné plastiky na bočných oltároch
pravdepodobne pochádzajú zo starších
oltárov, ktoré nechal v pôvodnom kostole
postaviť kňaz Jozef Kačinga, ktorý v obci
pôsobil v rokoch 1745-1750.
V bočnej
(častkovskej) kaplnke je umiestnený
jednoduchý oltár, zasvätený ženíchovi Panny
Márie a zákonitému pestúnovi malého Ježiša
sv. Jozefovi. Na oltárnej menze je
umiestnený retábel s jednoduchou plastickou
výzdobou, na ktorom je voľne umiestnená
plastika sv. Jozefa, zobrazeného ako
pestún. Na stene kaplnky je umiestnený kríž
s plastikou Ukrižovaného. Na stene, pri
vstupe do kaplnky, sú umiestnené plastiky
sv. Terézie Ježiškovej z Lisieux,
karmelitánky a sv. Judu Tadeáša, apoštola.
V bočnej
(podolskej) kaplnke je umiestnený Svätý
hrob, naznačený náznakom jaskynného hrobu,
postaveného z neopracovaných kameňov. Je to
spomienka na Boží hrob, náhrobnú centrálnu
stavbu na mieste Kristovho hrobu v
Jeruzaleme. Na hrobe je umiestnená plastika
Piety a zahalený kríž. Na ľavej strane je
zamurované staršie kamenné ostenie okna. Na
pravej strane je v stene konkávne zaklenutá
nika, predstavujúca Lurdskú jaskyňu, s
plastikou Panny Márie Lurdskej, ktorej
sviatok pripadá na 11. februára. Na stene,
pri vstupe do kaplnky, je umiestnená
plastika Don Bosca s dieťaťom, zakladateľa
saleziánov a plastika sv. Antona
Paduánskeho.
Potvorice
Rímskokatolícky kostol Nepoškvrneného Srdca
Panny Márie
Považany
Rímskokatolícky kostol Povýšenia sv. Kríža
Kostol je
empírový bol postavený v roku 1830 na mieste
starého kostola, spomínaného v rokoch 1297 a
1560. Kostol dal postaviť kardinál Alexander
Rudnay. Jeho súčasťou je i krypta, do ktorej
pochovávali iba členov rodiny Rudnayovej.
Maľby kostola, ktorých autorom je F. Basler,
pochádzajú z roku 1859. V roku 1943 nástenné
maľby doplnili F. Pap a E. Petrikovič
z Piešťan.
Stará Lehota
Rímskokatolícky kostol sv. Mikuláša
biskupa
Kostol je
pôvodne gotický, pochádza zo 14. storočia.
V roku 1788 bol renovovaný a v 20. storočí
prestavaný. Vnútorné zariadenie je súčasné.
Stará Turá
Rímskokatolícky kostol Nanebovzatia Panny
Márie
Základy
farnosti Stará Turá boli položené v 16.
storočí vybudovaním kamenného kostola sv.
Jána na návrší Chríb. Kostolík slúžil
obyvateľom obce asi 200 rokov, v 18. storočí
zanikol. V tom čase staroturanská
rímskokatolícka farnosť nadviazala na
cyrilometodskú tradíciu a mariánsky kult v
Novom Meste nad Váhom, kde v roku 1414 bola
založená Prepozitúra Panny Márie, a v Starej
Turej z iniciatívy zemepána Juraja Erdödyho
v roku 1748 bol vybudovaný chrám Panny Márie
Nanebovzatej. Kostol bol postavený za
pastorácie vdp. Pavla Kozáryho, ktorý
pôsobil v staroturanskej farnosti 27 rokov,
kde aj zomrel a je pochovaný.
Barokový
rímskokatolícky kostol Panny Márie
Nanebovzatej je jednoloďová stavba s
vtiahnutými piliermi s toskánskymi
pilastrami. Svätyňa má segmentový uzáver.
Interiér je značne vysoký a rozľahlý, má dve
časti - presbytérium a svätyňu, ktoré sú od
seba oddelené kamenným umelecky tesaným
zábradlím. Z presbytéria sa vchádza do
sakristie, ktorá je ľavou prístavbou
kostola. Hlavný oltár tvorí štuková stĺpová
architektúra s baldachýnom a rokokovým
ornamentom. Pod klenbou je alegória
Najsvätejšej Trojice s oblakmi a anjelmi. Po
stranách sú drevené sochy svätého Petra a
Pavla v životnej veľkosti. Dva umelecky
vyrezávané drevené svietniky vysoké asi 3
metre nesú večné svetlo. V strede je
umiestnený obraz Nanebovzatia Panny Márie
zakúpený vo Viedni z príležitosti posvätenia
kostola. Bočné oltáre s obrazmi sv. Jána
Nepomuckého a sv. Jozefa pochádzajú z 18.
storočia. Sú ozdobené krútenými piastrami a
štítom. Tu sa nachádza aj umelecky kovaný
svietnik od richtára obce ako dar z roku
1816. Umeleckú hodnotu má aj kazateľnica so
sochou sv. Michala archanjela ako i rokoková
kamenná krstiteľnica v severnej stene lode
kostola s reliéfom „Krst Ježiša Krista" v
alabastrovom prevedení. Fresková maľba na
klenbe, znázorňujúca biblické výjavy je z
druhej polovice 18. storočia (reštaurovaná v
20. stor.). Na klenbe je výrazný triumfálny
oblúk, v ktorom sa nachádza heslo farnosti
„Nanebovzatá veď nás k pokániu a k viere v
evanjelium" a latinský text, v ktorom je
ukrytý chronogram založenia chrámu 1748. Rok
je vytesaný aj nad vnútorným portálom i
zvonku nad bočným vchodom. Hlavný vstupný
portál je orientovaný na východ. Rozmery
kostola sú 37 x 12 m. V priečelí je 30 m
vysoká veža ukončená barokovou medenou
kupolou a dvojramenným krížom. Veľký význam
majú zvony. Pôvodné zvony boli z veže
odobraté počas prvej svetovej vojny. Nové
zvony boli zakúpené a umiestnené na vežu v
roku 1922. Južnú časť fasády nad apsidou
dekorujú slnečné hodiny. V areáli kostola sa
nachádzajú sochy svätcov. Najstarším je
súsošie sv. Jána a Pavla za apsidou kostola.
Na podstavci je latinský text s chronogramom
1756. Toto súsošie bolo v 18. storočí
pôvodne umiestnené pri návrší Chríb, aby
spájalo staršiu časť obce Pažiť a novšiu
časť, ktorú tvorila radová zástavba pozdĺž
Topoleckého potoka. Na južnej stane areálu
kostola sa nachádza socha sv. Jána
Nepomuckého z 18. storočia a socha sv.
Floriána z roku 1867. V parkovej časti pred
kostolom na vysokom podstavci je umiestnená
socha Panny Márie - Imaculaty z roku 1866.
Asi 40 rokov od postavenia kostola na
námestí bol založený aj cintorín na Drahách.
Bolo to 15.10.1787 za pastorácie vdp. dekana
Jána Červeňanského, ktorý je na ňom aj
pochovaný. Jeho pomník je najstarším
zachovaným náhrobkom v Starej Turej. Na
tomto cintoríne sú pochovaní aj ďalší kňazi:
Ján Malagi, Ján Nepomucký Zimermann, Ján
Biringer, Alojz Rudolf Láng, Pavol Láng. V
roku 1863 v cintoríne na Drahách bola
vybudovaná Kalvária a Kaplnka sv. Kríža.
Vybudovaním chrámu v strede obce v 18.stor.
vzniklo námestie, na ktorom v roku 1861 bola
postavená cirkevná dvojpodlažná budova
katolíckej školy, ktorá slúžila školským
účelom do roku 1994. Pôvodná fara pri
kostole na námestí bola postavená v roku
1750 a o dvesto rokov neskôr bola postavená
nová fara v bývalej farskej záhrade. Tá
slúži dodnes. Kostol Panny Márie
Nanebovzatej je doložený treťou kanonickou
vizitáciou v roku 1756 a ďalšími šiestimi
vizitáciami v 18. až 20. storočí. Chrám bol
niekoľkokrát renovovaný: v roku 1835 strechu
pokryli škridlicou, roku 1856 dali do chrámu
kamennú dlažbu, roku 1864 obnovili fasádu,
roku 1875 zhotovili dvojité dvere, roku 1975
doplnili tretie, roku 1912 zaviedli
bleskozvod. Celkové renovácie kostola a
areálu sa uskutočnili v rokoch 1898, 1948 a
1988. V roku 1993 sa zaviedlo elektrické
vykurovanie kostola. V rokoch 1997-1999 bola
zrenovovaná budova fary, upravená farská
záhrada, vymenené okná na kostole a upravená
trieda v budove bývalej katolíckej školy pre
spoločenské účely. Škola bola v roku 1994 v
rámci reštitúcií vrátená Katolíckej cirkvi.
V roku 2004 boli zhotovené nové schody na
emporu, v roku 2005 obnovená fasáda Kalvárie
a Kaplnky sv. Kríža ako aj reštaurovaná
socha Panny Márie pred kostolom a v roku
2006 bol zavedený vodovod do sakristie.
Tolerančný
evanjelický kostol
Kostol má po
troch stranách pavlače s kovovým zábradlím.
Lavice sú masívne, z dubového dreva.
Sakristia je murovaná. Oltár je drevený,
maľovaný. Ohrada oltára je ručne vypracovaná
- kovová, ružice sú tepané. Na oltári sú
polychrómované sochy Mojžiša a Árona.
Drevená rokoková kazateľnica nie je pôvodná,
ale zakúpená zo staršieho chrámu, nevedno
odkiaľ. Nad kazateľnicou je drevená
polychrómovaná socha predstavujúca
vzkriesenie Spasiteľa. Rokoková krstiteľnica
je kamenná, stojí na trojitej volútovej
nôžke asi z 18. storočia. Organ zhotovený v
roku 1873 je chránenou pamiatkou.
Kostol je postavený a upravený v
klasicistickom štýle s prvkami baroka.
Základný kameň kostola bol položený 3. mája
1784. Kostol bol bez veže, nesmel mať veľké
okná ani vchod priamo z ulice. Posviacka
chrámu sa konala 24. nedeľu po Sv. Trojici,
ktorá pripadla na 21. november 1784.
Vykonali ju Pavel Daxner ako domáci kazateľ
a lubinský farár Samuel Búth ako
posviacajúci. Kostolný oltár bol z pálenej
tehly. Navrchu mal podobu srdca. Kazateľnica
bola z dosiek. V
roku 1785 bola postavená fara.
Od r. 1786 mali evanjelici povolené zvony a
od r. 1787 aj veže. Na konvente 26. januára
1797 bolo rozhodnuté, že ku kostolu bude
pristavená veža. 1. mája bol slávnostne
položený základný kameň, na ktorom sa mala
budovať veža. Dokončená bola 20. septembra. V r. 1851 bola
vytvorená a kamenným plotom ohradená farská
záhrada. V roku 1852 zhorela v mestečku
stará prízemná fara i škola, r. 1853 sa
začalo s výstavbou fary z tvrdého materiálu,
ktorá bola dokončená v nasledujúcom roku. V
r. 1857 - 1858 bola k fare pristavená budova
novej poschodovej školy. Evanjelická ľudová
škola v mestečku bola v r. 1923 zrušená a
jej budovy slúžia zborovým účelom. V r. 1867 staroturiansky zbor zakúpil tri nové zvony.
V r. 1870 - 1871 prebehla kompletná obnova
kostola. Kostol bol predĺžený o prístavbu
nového sanktuária, tlo kostola bolo
prerobené do oblúka a ozdobené štukatúrou,
dlažba obnovená položením pieskovcových
dlaždíc. Vchod pod vežou kostola bol nanovo
upravený zabudovaním zdvojených dverí.
Za pôsobenia Ľudovíta Čulíka bola v r. 1897
staviteľovi Šaniakovi z Uherského Hradišťa
zadaná práca nadstavenia veže o tri metre s
tým, že jej dá aj nový krov, vežu oplechuje
meďou a múry ozdobí novou fasádou. Tieto
práce boli skutočne vykonané a výsledkom je
dnešný vzhľad kostola.
V roku 1909 bola pre menšie deti postavená
osobitná školská trieda. V r. 1959 bolo
zavedené plynové kúrenie do modlitebne, v r.
1961 boli zakúpené tri kryštáľové lustre do
kostola a urobená generálna oprava organa, v
r. 1966 generálna oprava strechy na kostole
a na farskej budove, v r. 1968 bol
vymaľovaný kostol, v r. 1969 pri
príležitosti inštalácie biskupa Západného
dištriktu bol kostol upravený aj z vonkajšej
strany. V r. 1971 boli na veži kostola
vymenené všetky okná a zavedené elektrické
vykurovanie kostola. V r. 1975 bola do
kostola položená mramorová dlažba, v r. 1976
boli zabudované nové vchodové dvere do
kostola. V r. 1981 bol do modlitebne
zakúpený elektrofonický organ.
Kostol Cirkvi
bratskej
Pôvodná
zhromažďovacia miestnosť pre cirkevné účely
stála v radovej zástavbe hlavnej ulice
Slovenského národného povstania, oproti
budove bývalej meštianky.
Vzhľadom na pripravovanú asanáciu budovy, v
ktorej bývali pobožnosti, sa museli
podniknúť kroky pre nové riešenie. Po dlhom
hľadaní a prieťahoch spôsobených vtedajšou
politickou situáciou, podarilo sa nájsť
pozemok na hornom konci Starej Turej v
blízkosti železničnej trate, na ktorom stála
stará chalupa. Tam bol v rokoch 1982 - 1984
svojpomocne postavený nový kostol. Posviacka
budovy bola 4. - 5. augusta 1984. Stavbu
navrhol Projektový ústav kultúry v
Bratislave formou verejnej súťaže. Autorom
víťazného projektu sa stal Ing. arch.
Žitňanský, vedúcim stavby bol Ing. Milan
Jurčo.
Pôdorys budovy má tvar pravouhlého
rovnoramenného trojuholníka s dĺžkou prepony
52 metrov. Je postavená v modernom štýle. Má
rovnú strechu bez veže a zvonov.
Hlavná zhromažďovacia sála má polkruhový
tvar, tak sú tiež upravené lavice na
sedenie. Celý bohoslužobný priestor je
zariadený veľmi jednoducho. Na mieste oltára
stojí, tiež v polkruhovom výklenku,
jednoduchý kríž. Pred ním sa nachádza
pódium, kde je ešte murovaná kazateľnica
tiež v tvare kruhu a stôl na vysluhovanie
sviatostí. Pod pódiom sa nachádza zakrytá
krstiteľnica veľkosti malého bazéna pre krst
dospelých. Strop nad kazateľnicou a krížom
má výpustok v tvare medzikružia, ktorým cez
svetlík prechádza do miestnosti denné
svetlo. Strop a časť stien má drevené
kazetové obloženie. Miestnosť má
teplovzdušné vykurovanie. Sála a chodby majú
kameninovú travertínovú podlahu.
Budova je riešená viacúčelovo. Je tam
kuchyňa a menšia zhromažďovacia sála, kde sa
môžu konať svadby, prednášky, vzdelávacie
stretnutia a akcie rôzneho druhu.
Trenčianske
Bohuslavice
Baroková
kaplnka
Baroková
kaplnka pochádza z roku 1763. Ako jediná sa
zachovala z celého komplexu, kde boli okrem
iných objektov aj kaštieľ, park či botanická
záhrada. Jej rokoková výzdoba patrí medzi
najcennejšie umelecké diela tohto druhu na
Slovensku. Bohaté fresky vytvoril viedenský
majster A. F. Maulbertsch ako aj všetky tri
oltárne obrazy. Kaplnka má mimoriadnu
akustiku. Rokokové oltáre sú pravdepodobne
dielom Ľ. Godeho. Na menze oltára sv.
Františka Seraf je rokoková sklenená rakva s
telom martýra. V kaplnke sa dodnes konajú
omše. Zvonku i zvnútra je vo veľmi dobrom
stave.
Vaďovce
Katolícky
kostol svätého Michala Archanjela
Kostol
bol postavený v rokoch 1424 - 1427 ako
kaplnka. V roku 1770 bola k nemu pristavaná
veža, po požiari v roku 1779 bol obnovený.
Veža má šindľovú strechu, zvon je z roku
1693. Kostol bol pôvodne neskorogotický,
neskôr bol prestavbami úplne zbarokizovaný.
Zemianske
Podhradie
Empírový
evanjelický kostol
V roku 1785
boli položené základy a v roku 1801 bol
dostavaný ranoempírový evanjelický kostol
oválneho pôdorysu s výrazným obvodným
partikusom blízko kaštieľa Príleských. Má
štvoro dverí, ktoré vedú na každú svetovú
stranu a ani jedny nie sú hlavné. Jedinečne
je riešená manzardová strecha s ihlanovým
ukončením, ktorá kryje rozsiahlu kopulu. Pri
stene kostola odvrátenej od hlavnej cesty
uvidíte dlhý drevený rebrík vedúci na pôjd.
Ten využíval Štúr ako skrýšu v čase, keď bol
prenasledovaný cisárskym vojskom. A tiež ako
miesto stretnutí s jeho osudovou láskou
Adelou. Pôdorys má elipsovitý tvar s osami
12x14m. Kostol je štátnou pamiatkou.